Mayıs 2022
P S Ç P C C P
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  
18/05/2022

Tespitoloji

Hayatın İçinden Tespitler

Metalaşan Spor – Metaverse

Paylaş

METALAŞAN SPOR – METAVERSE

      2020 yılının ilk aylarında patlak veren Covid-19 salgını, dünya çapında bakıldığında her sektörü derinden etkilemiştir. Ülke ekonomilerinin en büyük paydaşlarından biri olan spor sektörü de bu dönem içerisinde çok büyük zarar görmüştür. Euro 2020 Futbol Şampiyonası ve Olimpiyatlar gibi dünyanın en büyük spor organizasyonları iptal edilmek veya ertelenmek zorunda kalınmıştır. Fakat bu süreçte dünyanın hızla dijitalleşmesinin sonucu olarak organizasyonları sanallaştırma fikri ortaya atıldı ve Tour de France spor organizasyonunun Tour de Virtuel ismi ile Formula E simülasyonunda uygulanması gibi çözümler üretildi.

     Bu süreçte hız kazanan dijitalleşmeyle birlikte, aslında uzun süredir büyük spor kulüplerinin kullandığı arttırılmış gerçeklik antrenmanları tüm dünyaya hızla yayılmaya başladı. Bu antrenmanların katkılarını gözlemledikten sonra yerel liglerde müsabakalara çıkan kulüpler bile yatırımlarını bu yönde yapmaya başladılar. Bu antrenmanlarda giyilebilir teknolojiler ve simülasyonlar gibi teknolojik donanımlar kullanılmaktadır. Yapılan araştırmalara göre tam sürükleyici sanal gerçeklik antrenmanları, sporcuların motor performansları ve beceri gelişimlerinin olumlu yönde geliştirmektedir. Spor kulüpleri, Metaverse evreninin sunduğu farklı yer, zaman ve mekânda bulunulsa bile avatarlar sayesinde aynı sanal ortamda etkileşim kurabilme imkanını teknik ve taktik antrenmanlarında değerlendiriyor. Aynı zamanda küçük yaşlı sporcular için çokça denenmesi gereken, gelişimlerini etkileyebilecek riskli hareketleri hiçbir fiziksel zarar almadan sonsuz kere deneme imkanının Metaverse evreninde sunulması bu sporcular için büyük bir fırsat oluşturuyor.

     Günümüzde bireysel spor yapan insanların da arttırılmış gerçeklik antrenmanları yapmaları mümkündür. Geliştiricisi ve yayıncısı Valve olan Steam platformuna ek olarak 2016 yılında yayınlanan Steam VR platformu ve 2011 yılında geliştirilen HTC imzalı VIVE sanal gerçeklik ürünleri geliştiricisinin alt platformu olan Viveport sayesinde, VR oyun ve uygulama geliştiricilerinin yarattıkları spor uygulamalarıyla birlikte bireysel arttırılmış gerçeklik antrenmanı yapma imkânı sağlanmıştır. Steam platformunun hedef kitlesinin neredeyse tamamının oyun sektöründen olması sebebiyle bu uygulamalar oyun zannedilmekte veya doğru hedef kitleye erişememektedir. Bu nedenle antrenman amaçlı yayınlanan uygulamalar genellikle eğlence amaçlı ve ciddiyetten uzak bir şekilde kullanılmaktadır.

     Daha fazla bireysel sporcuyu arttırılmış gerçeklik antrenmanıyla tanıştırmak gerekmektedir. Ancak Steam VR ve Viveport platformu gibi platformlarda yayınlanan VR spor uygulamalarının oyun zannedilmesi ve bireyler tarafından küçümsenmesi gibi önyargı problemleri bu yayılımı oldukça yavaşlatmaktadır. Belirli kurumların bu uygulama yayın platformlarıyla (Steam VR, Viveport vb.) iş birliği yaparak VR spor uygulamaları hakkındaki önyargıları yıkmak için ortak proje yürütmesi bu süreci hızlandıracaktır. T.C Gençlik ve Spor Bakanlığı, İlçe Spor Müdürlükleri ve belediyeler gibi kurumlar, Metaverse gelişimiyle birlikte hızla yükselişe geçecek olan arttırılmış gerçeklik antrenmanları ve benzeri sanal spor olanaklarına teşvik için programlar ve tanıtımlar yapmalılardır. Bu teşvikler yapılmadığı taktirde Metaverse diğer sektörlerde gelişmeye devam edecek ancak spor sektöründe gelişmediğinden dolayı sektör içerisinde büyük kayıplar yaşanacaktır. En önemlisi Metaverse ile birlikte gelen realitedeki mekân algısının yok olarak bulunulan noktada sanal evrene geçiş yapılması tüm fiziksel aktivitenin neredeyse son bulmasına sebep olacaktır. Bu noktada sporu da sanal evrene taşıyarak, realitede temsili hareketlerle avatarlara spor yaptırmak fiziksel aktiviteyi arttıracaktır.

      Özetle Covid-19 salgını sürecinde hızlanan dijitalleşme sürecinin en büyük kanıtı olan Metaverse’te sporun yeri sağlam ve büyüktür. Spor sektörünün her paydaşı bu sanal evren olgusundan faydalanabilir durumdadır. Bu sanallaşmaya bağlı olarak antrenman düzenlerinden, kulüp gelirleri için üretilen çözümlerine (Blockchain tabanlı fan tokenlar, NFT koleksiyonları vb.) kadar her şey değişecek ve yenilenecektir. Bu değişimlere ayak uydurulmak zorunluluk haline gelmektedir. Değişimlerden ve yeniliklerden kaçınanların tarihin tozlu sayfalarına gömüleceği bir gelecek bizi bekliyor.

%d blogcu bunu beğendi: